Hoogte- en dieptepunten van onze reis!

Tijdens onze zeven maanden durende reis hebben we natuurlijk veel meegemaakt. Om alvast antwoord te geven op een aantal vragen beschrijven we in deze laatste blog de hoogte- en dieptepunten.

Om te beginnen beantwoorden we een hele moeilijke vraag, namelijk: wat waren de leukste ervaringen tijdens de reis? De reis begon in New York, met zoveel sneeuw dat de stad ‘die nooit slaapt’ sliep! Vanuit de kou naar Rio de Janeiro waar het carnaval was. Het meemaken van een van de grootste feesten ter wereld was dan ook het volgende hoogtepunt. Iets wat strijdt om de nummer 1 was het wandelen door de wonderenwereld van Patagonië. Een hele bijzondere ervaring waar wij voor naar de top van de Villaricavulkaan zijn geklommen was om pruttelende lava te zien. Zo onwerkelijk om de binnenkant van de aarde met eigen ogen te zien! De plek waar we niet genoeg van konden krijgen was San Pedro de Atacama in Chili. Iedere dag een andere activiteit in de enorme woestijn! O.a. ‘zwemmen’ in een heel zout meer, sandboarden en een van de grootste geizervlaktes bewonderen! Onze eerste contact met veel wilde dieren was tijdens een meerdaagse boottocht in Bolivia. Al die schildpadjes, papegaaien, aapjes en kaaimannen. We keken onze ogen uit. Marcs sportieve hoogtepunt was de ‘deathroad’ in Bolivia. Een landurige adrenalinekick voor hem! Op cultureel vlak was de prachtig bewaarde Inca stad Machu Picchu ons hoogtepunt. Buiten het wandelen in Patagonie is de Andes van Peru ons ook goed bevallen! Voor ons allebei was als sportieve hoogtepunt het raften in Colombia een winner! En last but not least waren de Galagos eilanden met alle fantastische wilde dieren een hoogtepunt.

En ja nu denk: ‘dit is een veel te vaag antwoord’. Ons antwoord daarop: ‘Een leukste iets uitkiezen is onmogelijk, deze lijst opstellen kostte al de grootste moeite!’

Maar naast hoogtepunten kent een reis ook dieptepunten. Zo zijn we twee camera’s en Marcs nieuwe North Face jas verloren. Gelukkig bewaarden we alle foto’s ook op de tablet, dus de fotoschade is maar 2 dagen foto’s minder. Toch zijn dit soort momenten vreselijk, in een klein moment van onoplettendheid moet je het meteen ontgelden. In Colombia stonden we ons te oriënteren, terwijl een man rustig Marcs tas openritste. Helaas voor hem zat daar niks in! Maar vooral ik was hier enorm van geschrokken. Wat Marc als echte hondenliefhebber nog vreselijk vond waren alle zielige zwerfhondjes. En bedelende kinderen brak ook ons hart iedere keer weer.

Nu weer terug naar iets leuks! Na 7 landen bezocht te hebben vragen jullie je misschien af welk land we het leukste vonden. Marcs antwoord hierop is Chili, hier voelde hij zich enorm thuis. Voor mij is dit Peru. Het heeft namelijk alles! Alle soorten natuur (jungle, woestijn en hoge bergen), prachtige cultuur en de mensen zijn aardig en verstaanbaar in het Spaans.

Onze favoriete steden zijn enorm verdeeld over Zuid-Amerika. Sucre in Bolivia is een volledig witte koloniale stad, goed onderhouden en heeft een gezellige sfeer. Arequipa in Peru is volledig uit witgrijzige vulkaanstenen gebouwd en heeft in zijn achtergrond drie vulkanen. Als laatste waren we erg onder de indruk van het oude centrum van Cartagena in Colombia. Dit is nog steeds omringd door zijn stadsmuren en alle huizen zijn beschilderd met vrolijke kleuren.

Om bij al deze mooie dingen te komen hebben we behoorlijk wat in vervoersmiddelen gezeten en voornamelijk in de bus. Hier waren hele fijne ritten bij, maar ook helse. Over een paar zal ik vertellen. De eerste en misschien ook wel ergste was de nachtbus van Sucre naar Samaipata in Bolivia. Het was een gammele bus over onverharde wegen. We vlogen heen en weer in onze stoel door de gaten in de weg en de ramen konden niet dicht dus de bus zat vol stof. En het ergste was misschien nog wel dat als Marc niet op het goede moment had opgelet we veel te ver waren afgezet. Alsnog moesten we midden in de nacht een stuk teruglopen en aankloppen op deuren om een bed te vinden. Toen we naar een volgende stad wilden vanaf Samaipata gingen we in een gedeelde taxi. Ook dit was vreselijk! De taxichauffeur viel namelijk in slaap! En het leek alsof het onze Boliviaanse medepassagier weinig kon schelen. De voor mij meest misselijke reis was de 45 minuten durende vlucht in Bolivia. In een mini vliegtuigje met veel turbulentie, enorm veel lawaai en een kostzakje paraat was ik aan het overleven! Het zal je zijn opgevallen dat dit allemaal in Bolivia was. Dit land was fantastisch, maar ook op alle vlakken het minst ontwikkeld.

Iets wat bij het leven hoort en fijn is als het goed is is eten! Wat vonden we nou het aller lekkerste? De steaks in Argentinie waren heerlijk! Verder vonden we ceviche, een rauwe vissoep in Peru, Ecuador en Colombia heel lekker. En mijn favoriete gerecht in Peru was lomo saltado. Hele goede biefstukreepjes in een lekkere saus. Verder hebben we genoten van alle vruchtensapjes en -salades die overal voor weinig te krijgen waren! Wat we verder eigenlijk overal gegeten hebben zijn empanada’s. Gefrituurde of gebakken deegvlapjes met verschillende vullingen.

Dan volgt hier voor mij logischerwijs op wat ik het meest heb gemist in Nederland. Op mijn neefjes na (die zo snel groot worden!) is dit namelijk goed bruin brood! Bijna niet te vinden! Marc miste voetbal het meeste en uiteraard zijn moeder. Daarnaast waren M&M’s onbetaalbaar en verheugt hij zich al maanden op het eten van een kilo gele M&M’s.

Wat gaan we missen van het reizen als we thuis zijn? Buiten dat het fijn gaat zijn om vrienden en familie weer te zien en weer van vanzelfsprekendheden die je op reis niet hebt te kunnen genieten (schone wc, lekkere koffie, goed bed, eigen bank etc) gaan we ook zeker dingen van het reizen missen! Allereerst en eigenlijk het belangrijkste: de vrijheid! Iedere dag gaan en staan waar we willen! En met stip op twee is het feit dat iedere dag een nieuw avontuur is. Je weet nooit voor je opstaat wat de dag precies brengt! Verder zullen we het ontmoeten van interessante medereizigers en lokale bevolking missen.

We kunnen een reis zoals de onze iedereen aanraden en hebben ook nagedacht over onze favoriete reisitems. Voor Marc was dit zijn Zwitserse zakmes. Die vaak van pas kwam! Verder hebben we samen 6 maanden met Lush shampoo in de vorm van een zeepje gedaan (bedankt ploeggenootjes). Een linnen lakenzak is luxe in vieze bedden. Een toilettas met ophanghaak is enorm handig in dorms met stapelbedden. Een dunne omslagdoek voor op het strand kwam van pas. Slippers en bergschoenen zijn een must. Een waszak is fijn, in plastic zakjes stinken vieze kleren sneller. Een klein portomonneetje met geld voor de dag. Natuurlijk een goede camera. En als belangrijkste niet te veel! Ik had ondanks een strenge selectie toch een paar overbodige kledingstukken. Oh en ps: sluit een fijne doorlopende reisverzekering af. Ik raad de VVAA af en Centraal Beheer Achmea aan. Door onze verschillende verzekeringen konden we goed vergelijken.

Hieronder nog een paar foto’s van de afgelopen dagen in Puerto Lopez. Hier hebben we vooral heel veel gechilld. Maar we zijn ook walvissen gaan spotten. Wat een enorme beesten, tot wel 15 meter lang! Super indrukwekkend. Met de foto’s en de video als bewijs. Dit was het dan, morgen vliegen we via New York naar Nederland! Tot snel allemaal!

2 gedachtes over “Hoogte- en dieptepunten van onze reis!”

1. Een mooie afsluiting van een prachtige beschrijving van jullie avontuur. Ik ben heel blij dat ik jullie dinsdag weer kan knuffelen, maar ik moet bekennen dat ik het uitzien naar weer een blog met een prachtig verhaal zeker ga missen.
    XXX

2. We zijn diep onder de indruk van de manier waarop jullie je reis hebben aangepakt, georganiseerd, de vele beslissingen die jullie genomen moeten hebben en de manier waarop jullie dit allemaal in een blog met vele interessante foto’s hebben gezet. Hulde! En wat een geweldige ervaring!